Nekazal munduko inauteriak
Batez
ere, Nafarroako herrietako inauterietako ohituren berri ematen du
artikulu honek: zein pertsonaia dauden, zer irudikatzen duten, zein
zentzu izaten zuten.
A. AGIRREURRETA /
Oso
pixkanaka bada ere, badoa negua, eta argíaren aroa dago ate joka.
Ilunpeetako mamuak uxatzeko eta aro berria iratzarri eta naturari
indarra emateko atxoak, kukumarroak, txatxoak, moxorroak, muxixarkoak,
marroak... aterako dira Euskal Herriko bazter guztietara. Baina ez dugu
otsailera arte itxaron behar, datorren igandean hasiko baitira Ituren,
Zubieta eta Leitza bezalako herrietan.
Tokian tokiko izena hartzen
dute. Herri batetik bestera mozorroak ere arras aldatzen dira. Dataren
aldetik ez dago bateratasunik, nork bere egutegi propioa duelako.
Iturenen eta Zubietan, esaterako, urtarrileko azken igandean ospatzen
dituzten inauterietako egun nagusiak, baina Errege bezperan haurrak,
zintzarri eta txilinak zintzilik dituztela, etxerik etxe eskean joaten
dira opari eta gozoren bat jasotzeko. Bertakoentzat hori inauterien
zikloaren hastapena da. Herri gehientsuenetan, ordea, Garizuman sartu
baino 40 egun lehenago, Haustera egunaren bezperan eta aurreko egunean
lehertzen da festa.
Bakoitzak bere ohiturak, erritoak eta
izendapenak eduki arren, guztiek dute esanahi bera: ilunpearen amaiera
eta argiaren etorrera. Neguko solstizioan suaren inguruko ospakizunak
egiten dira. Olentzero, esaterako, enborrarekin eta etxeko barruko
goxotasunarekin dago lotuta; babesaren beharraren eta gordetzearen
esanahia oso bizirik baitago San Joan egunetik aurrerako ospakizun eta
erromeria guztietan: lurrak eta naturak berea eman du eta altxor hori
gordetzea da ordutik aurrerako lana.
Horren guztiaren amaierarekin datoz inauteriak
Antzinakoa
den sinbologiaz betetako mundua da inauteriena. Jatorrizko mitoei eta
erritoei hertsiki lotuta egon arren, garaian garaiko sineskerak pilatuz
joan dira urte hasierako festetan. Gisa horretan, magia, Kristautasuna
aurretiko ohitura eta sineskerak eta baita Kristautu ondorengo erritoak
biltzen dira ospakizunotan, geruza bat bestearen gainean pilatzen den
gisa.
Aro guztietan, gizakiak denbora neurtu beharra izan du noiz
erein, noiz goldatu, noiz bildu jakiteko. Eta eginahal horretan, bi
erloju izan ditu beti: eguzkia eta ilargia. Eguzkia indartzen hasten den
aroan esnatzen da natura, eta, orduan, emankortasunari dei egiten dio
gizakiak, lurrari kolpeka edo joareak eta zintzarriak eraginez. Hartza
ere lozorrotik atera, piztia menperatu eta herriko kaleetatik eramaten
dute gazteek. Negua menpe hartu dute. Horixe da Markinako inauterietan
irudikatzen dena. Hartza eta bere zaindaria kalez kale ibiltzen dira
dantzariekin eta hauek daramaten zahagia jotzen dute makilez behin eta
berriz.
Iturengo eta Zubietako joaldunen jantziak piztien eta
abereen arrastoz josirik daude: ttuntturruaren goialdean, oilarluma
distiratsuak—ez edonolako luma arruntak, baizik eta koloretsuak eta
tente-tente dauden horietakoak—; soienean, ardi-larruaren artile mataza
zuriak zintzilik; gerrian, larrua, eta eskuineko eskuan muturrean
zaldi-isatsa duen makila. Isopua deitzen diote bertakoek makilari,
joaldunak oinez doazelarik, lurra zertxobait harrotu eta, gisa horretan,
gorderik dauden haziak ernaltzeko.
Ardi-larruz estalitako gizon
isilen errenka, bizkarrean daramaten dunba handiak erritmikoki joarazten
dituzte. Astelehenarekin, Zubietako joaldunek iturendarrei egiten diete
bisita. Bidean, Aurtitzen salda beroa edan eta auzo horretakoak bilduko
zaizkie. Pizti bilakatutako gizaseme lerroa luzatzeko eta joareen
oihartzuna areagotzeko prest, eguerdi aldera zain izango dituzte
iturendarrak. Asteartearekin, lurra iratzarri nahi duen bulunben hotsa
alderantzizko bidean zabaltzen da, Iturendik Zubietara, alegia.
Joaldunaz gain gazteak mozorroturik ateratzen dira —haien artean,
batzuetan, hartza- eta azkenik apaindutako gurdiak. Ohikoa da abereren
bat edo beste ere ateratzea. Eta gisa horretan, zintzarrien taupaden
erritmoan —norbaitek esana da joareenak bihotzaren taupadak direla—,
auskalo noiztik datorren erritoari eusten diote bertakoek.
Altsasuko
momotxorroa ere pizti basatia da. Larruz estalia, buruan adarrak eta
aurpegia odolez zikindua, sarde handi bat eskuan, umeak eta emakumeak
akuilatzen —eta uxatzen— ditu mamotxorrok kaleetan errautsak barreiatzen
dituen bitartean. Gizakia pizti bihurtua da mamotxorro, faltan dituen
ezaugarriak beregan hildu nahi dituelako mozorroaren bidez. Joaldunak
ere berdin; piztien eta abereen dohainak —indarra, bereziki— bere
egiteko ahalegina da mozorroa, zeinetan andrazkoen ezaugarri oso
berezkoak ere agertzen baitira, hala nola azpikogona.
Inauteria,
natura iratzartzeko deia, luzea da, udaberriko lehen ilbetera arte
irauten baitu. Hara hor egutegi judutarrean, kristauan nahiz
Kristautasuna baino lehenagokoan beste mugarri bat. Erromako Elizaren
arabera, orduan hil zuten Jesus, eta horren aurreko 40 egunak, Garizuma
alegia, penitentzia eta barau aroa da. Elizak gizartean eragin handia
zuen garaian, aro gogorra eta iluna izaten zen 40 eguneko hori, eta,
esfortzua errazte aldera, Garizuman sartu baino lehenagoko aldia ja
neurririk gabe ospatzeko baimena zuten kristauek. Horregatik hainbat
herritan aratozteak edo aretusteak deitzen zaie inauteriei, ordutik
aurrera haragi uztea datorrelako.
Urteberriarekin hasi eta udaberriko
lehen ilbetean amaitzen den inauteri aroa hamaika ospakizunez betea
dago. Behiala Garizuma baino lehenagoko hiru ostegunak ospatu egiten
ziren. Lehenbizikoak izakunde, aitakunde edo gizakunde izena hartzen
zuen; bigarren ostegunak Emakunde edo andrakunde eta azkenak orokunde.
Gizakundez
hasten ziren inauteriak; egun horretan zenbait herritan mutilek neskei,
lepotik helduta edukitzen zituzten haien musuak eta oparitxoak jasotzen
zituzten arte. Eta emakundez gauza bera, baina alderantziz.
Altsasuko
momotxorroak emakumeak izutu eta etxean gordetzera behartzen zituen,
aspaldi batean. Lantzen herriko mutilek mozorroturik —txatxoak— korrika
eta oihu handiak sortu, haur eta neskei erasotzen diete, eskuan
daramaten erratzaz joaz. Garai batean, Iturenen eta Zubietan ez zegoen
emakumerik joaldunen artean. Ohiturak, baina, aldatuz joan dira. Batzuen
ustez, jatorrizko izpiritua galdu da horren ondorioz; baina, beste
askoren ustez, inauteriak gaur egungo moldeetara egokitu dira eta
horretan emakumearen parte hartzea ahalbidetu izanak badu zer ikusterik.
Egun,
herritar guztiek, bakoitzak bere modura, hartzen dute parte
inauterietan. Mozorroak, txantxoak, momotxorroak, txantxoak,
kokomarroak, kokoxak... denak dira gauza bera, inauterietan norberaren
izaera lausotzeko trapu zaharrak; izan ere, inauterietan banakotasuna
ezabatu egiten baita. Talde nortasuna, ordea, ez da galtzen. Aitzitik,
sendotu egiten da, herritar guztiek baitakite antzezten eta irudikatzen
dena zer den. «Teoria berrienek diote —azaldu du Mikel Aranburu Eusko
Ikaskuntzako Folklore ikerketa taldeko kideak— gizakia intsektu
bihurtzen dela inauterietan, banakako izaera galdu eta tal-de nortasuna
indartu egiten dela kanpoko izaki erasotzaileen aurka borrokatzeko».
Baliteke hala izatea; izan ere, herrietan mozorrotzeko jantziak trapu
zaharrak eta oihal puska koloretsuak baino ez dira eta, hirietan ez
bezala, ez dute pertsonaia jakinik irudikatzen.
Nolanahi dela ere,
mila aurpegiko antzinako ohitura aitzakia hartuta, festa nagusitzen da
bazter guztietan pixkanaka egunak argitzen doazen garai honetan.
Inauteriak gutxi batzuentzat baino ez du gordetzen jatorrizko esanahi
magikoa edo erlijiosoa, eta, honezkero, natura urrunegi dago. Baina,
ingurua eta sineskerak edonolakoak izanda ere, egunerokotasuna
apurtzeko, festa egitea baino modu egokiagorik ez dago.
No hay comentarios:
Publicar un comentario